Kontakt

Kontakt

INTEGER.pl SA
ul. Wielicka 28,
30-552 Kraków

tel. 12 619 98 00,
fax 12 619 98 01

Liberalizacji po polsku ciąg dalszy... Uprzywilejowana Poczta Polska uderza cenami w klientów indywidualnych oraz instytucje publiczne

02 Stycznia 2013

Informacja prasowa
                                                                                                                                                                                                                                                    Kraków, 21 grudnia 2012

 

Liberalizacji po polsku ciąg dalszy…

 

Uprzywilejowana Poczta Polska uderza cenami w klientów indywidualnych oraz instytucje publiczne

 

W przeddzień liberalizacji rynku usług pocztowych – i jednocześnie przejęcia przez Pocztę Polską ‘władzy’ w tym sektorze pod szyldem operatora wyznaczonego – dotychczasowy monopolista poinformował o jedynie pozornej obniżce cen usług. Pod pretekstem zmniejszenia liczby przedziałów wagowych i jednocześnie oszczędności czasu Klientów, Poczta Polska w praktyce podwyższyła o 0,05 zł cenę za doręczanie ‘uwalnianych’ właśnie, najliczniejszych w Polsce – bo stanowiących aż 75% całego rynku – przesyłek o wadze do 50g. Stracą na tym nie tylko klienci indywidualni, ale przede wszystkim instytucje publiczne.

 

Na przychylność operatora narodowego i jednocześnie indywidualną wycenę poniżej realnych kosztów świadczenia usług – choć ze szkodą dla budżetu państwa i wielomilionowej rzeszy obywateli – mogą liczyć jedynie te firmy, które ogłaszając przetarg dadzą możliwość ubiegania się o realizację zamówienia niezależnym operatorom pocztowym. Z kolei na niełaskę aktualnego monopolisty skazane są instytucje, które w procedurze przetargowej uwzględniają wyłącznie udział Poczty Polskiej. Inaczej nie można bowiem wyjaśnić zaproponowanej przez operatora narodowego stawki 0,80 zł w przetargu publicznym ogłoszonym przez ZUS, w którym startowała m.in. firma InPost, przy jednoczesnej kwocie 1,55 zł za taką samą usługę, zaoferowaną na rzecz KRUSu w sytuacji braku realnej konkurencji ze strony niezależnych operatorów.

 

Zakład Ubezpieczeń Społecznych za realizację rocznego kontraktu przez Pocztę Polską - wycenionego aktualnie w skali 2 lat na 150 mln zł – zapłacił w 2012 roku aż 140 mln zł. Zatem ZUS – tylko dzięki udziałowi InPost w przetargu ogłoszonym na kolejne 2 lata – zaoszczędził niemal 150 mln zł z przygotowanej na ten cel kwoty 300 mln zł. Niecodzienny rabat Poczty Polskiej w wysokości prawie 50% wynikał bowiem z realnego zagrożenia przegraniem przetargu na rzecz niezależnego operatora. Z kolei KRUS – który nie uwzględnił w procedurze przetargowej innych dostawców niż Poczta Polska – za analogiczne usługi zapłaci operatorowi narodowemu cennikową stawkę w wysokości 1,55 zł za list. Instytucja odpowiedzialna za ubezpieczenia społeczne rolników straci przez źle sformułowany SIWZ aż 12 mln zł w skali roku.

 

Negatywnie sytuację tę komentuje Rafał Brzoska, prezes InPost - „Niestety w Polsce zaledwie 5% instytucji ‘rzetelnie’ – czyli z uwzględnieniem warunków rynkowych i gospodarczych – przygotowuje specyfikację istotnych warunków zamówienia (SIWZ), przyjmując założenie, że Poczta Polską nie jest jedyną instytucją świadczącą usługi pocztowe na skalę ogólnokrajową. I nie mówimy tu o przetargach organizowanych kilka lat temu, ale o tych, które ogłaszane są już z terminem realizacji zlecenia po liberalizacji rynku pocztowego. Paradoksalnie polityka prowadzona przez Pocztę Polską powinna być dla instytucji publicznych jasną wskazówką i zachętą do ‘przemyślanych’ i racjonalnych działań przetargowych. Dając w ramach ogłaszanych przetargów szansę operatorom prywatnym, mogą one bowiem liczyć na większą konkurencyjność startujących w nim firm i jednocześnie – co potwierdza casus zamówienia ogłoszonego przez KRUS i ZUS– niezwykle atrakcyjną ofertę Poczty Polskiej, niższą nawet o 48% od stawek cennikowych. Dziwi nas zatem fakt, że instytucje publiczne nie wykorzystują szansy na racjonalne gospodarowanie środkami finansowymi, które można ‘zmaterializować’ w tak prosty sposób”.

 

Liberalizacja rynku pocztowego miała przynieść wymierne korzyści dla klientów – zarówno indywidualnych, jak też masowych – oraz instytucji publicznych, nadających setki tysięcy listów w skali roku. Tymczasem Poczta Polska – która jeszcze przez co najmniej trzy lata będzie w roli operatora wyznaczonego piastowała miano monopolisty – uderza cenowo w miliony klientów indywidualnych oraz tysiące podmiotów z sektora publicznego, finansowane przede wszystkim z budżetu państwa. Straty państwowych instytucji – szacowane na podstawie nowego cennika Poczty Polskiej i jej praktyk w przetargach publicznych – mogą sięgnąć nawet kwoty 400-500 mln zł rocznie.

 

„To wszystko, co ma aktualnie miejsce na polskim rynku usług pocztowych jest sprzecznie nie tylko z ogólnoeuropejską ideą liberalizacji tego sektora, ale też wprost z przepisami prawa wspólnotowego. Co gorsza – monopolistyczna i jednocześnie dumpingowa polityka Poczty Polskiej, realizowana w oparciu o nieuzasadniony przywilej zwolnienia z podatku VAT na niektóre usługi umowne – dokonuje się za przyzwoleniem ustawodawcy i regulatora rynku pocztowego. To skandaliczna sytuacja, która w jednoznaczny sposób podważa wizerunek Polski na arenie międzynarodowej. Dlatego nie możemy pozostawić jej bez echa” – zapowiada Rafał Brzoska.

 

Wbrew antykonsumenckiej polityce Poczty Polskiej, masowi nadawcy nadający przesyłki za pośrednictwem firmy InPost odczują korzyści finansowe i operacyjne już po 1 stycznia 2013 roku. Wynikać to będzie z dwóch czynników: skrócenia procesu przygotowywania korespondencji oraz zlikwidowania konieczności oddzielnego pakowania i sortowania listów o wadze poniżej 50 gram. Masowa produkcja korespondencji to skomplikowany proces, a szybszy czas je produkcji oznacza skrócenie terminów spływu należności, zamówień czy ofert. Z kolei klienci indywidualni mogą liczyć u największego, niezależnego operatora publicznego na ceny niższe względem nowej oferty Poczty Polskiej.

 

Więcej informacji dostępnych jest na: www.wolnyrynekpocztowy.pl, www.inpost.pl, a także na blogu: http://blog.inpost.pl/.

 

InPost - Nowoczesna Poczta

 

InPost to ogólnopolski, niezależny operator pocztowy, najpoważniejszy rynkowy konkurent Poczty Polskiej, który działa na rynku pocztowo-kurierskim od 2006 roku. Spółka – dzięki innowacyjnemu podejściu do biznesu, szerokiej ofercie produktowej oraz nowatorskim rozwiązaniom technologicznym – ugruntowuje swoją pozycję na dynamicznie rozwijającym się rynku e-commerce. Udział usług niestandardowych w przychodach spółki będzie stanowić w najbliższych latach co najmniej 30%.

 

Sztandarowymi usługami InPost - poza tradycyjną ofertą pocztową - są:

 

• Paczkomaty 24/7 – najnowocześniejsza w Polsce usługa wysyłkowa umożliwiająca odbiór i samodzielne nadanie przesyłek 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę, bez kolejek, w dogodnej lokalizacji
Power Post (poczta hybrydowa) – kompleksowa usługa łącząca funkcjonalność poczty elektronicznej oraz cechy tradycyjnych usług poligraficznych i pocztowych, umożliwiająca wysłanie listów w wersji drukowanej bez wychodzenia z domu czy biura
Outsourcing e-dokumentów, w tym obsługa e-faktur

 

Plany rozwojowe InPost:

 

wzrost udziałów w rynku usług pocztowo-kurierskich do 22% do końca 2013 roku
systematyczne zwiększanie liczby doręczanych listów – przy jednoczesnym spadku wolumenu tradycyjnej korespondencji o około 5% rocznie
• obecność w 230 miastach Polski przez sieć 900 Punktów Obsługi Klienta
, przy czym korespondencja doręczana za pośrednictwem InPost trafia do ponad 7 tys. miejscowości na terenie całego kraju Do końca 2012 roku Grupa Integer.pl planuje w 2013 roku wzrost liczby obsługiwanych miejscowości do 750 dla klientów indywidualnych i do 10.000 dla klientów instytucjonalnych
konsekwentne budowanie pozycji lidera w sektorze e-commerce, w tym rozwój usługi Paczkomaty® InPost - do końca 2012 roku Grupa Integer.pl rozlokuje 1000 nowych Paczkomatów InPost, z czego około 300 na terenie Polski, 375 w Wielkiej Brytanii, 200 w Rosji, 50 na Ukrainie oraz ponad 100 w Czechach i na Słowacji
Dalsza ekspansja Paczkomatów InPost na międzynarodowe rynki – rozlokowanie 16 tys. maszyn w okresie 4 lat
• Komercyjny start na światowych rynkach automatycznych terminali pocztowych

• Realizacja i pozyskiwanie nowych kontraktów z instytucjami publicznymi i jednostkami samorządowymi przez InPost oraz InPost Finanse
• Rozwój i pozyskanie nowych klientów: mobilnych płatności oraz e-faktury multioperatorskiej

 

Więcej informacji znajdą Państwo na stronie www.inpost.pl

Nasze marki

  • InpostInpost
  • Inpost PaczkomatyInpost Paczkomaty
  • Inpost FinanseInpost Finanse
  • easypackeasypack