Kontakt

Kontakt

INTEGER.pl SA
ul. Wielicka 28,
30-552 Kraków

tel. 12 619 98 00,
fax 12 619 98 01

Zrównoważony rozwój sektora pocztowego w Polsce - prawo na przekór praktyce!

12 Marca 2012

Informacja prasowa
                                                                                                                                                                                                                                                   Warszawa, 6 marca 2012

 

Zrównoważony rozwój sektora pocztowego w Polsce – prawo na przekór praktyce!
Niezależni operatorzy walczą o równouprawnienie i wolną konkurencję

 

Chaos prawny, wszechwładza, dyktatura i dumping – w takich warunkach Polska, jako jeden z ostatnich krajów Unii Europejskiej, przygotowuje się do liberalizacji rynku pocztowego, która ma nastąpić już 1 stycznia 2013 roku. Niejasne, źle sformułowane i nieodpowiednio interpretowane przepisy prawne nie tylko rodzą utrudnienia dla firm działających w branży pocztowej, ale stanowią przede wszystkim barierę rozwoju gospodarczego Polski. Koszty ponoszone przez budżet państwa – generowane w związku z utrzymywaniem uprzywilejowanej pozycji Poczty Polskiej – osłabiają kondycję finansową kraju i podważają wizerunek Polski na arenie międzynarodowej.

 

Rok 2011 pokazał, że niezależne firmy pocztowe stały się realną konkurencją dla narodowego monopolisty – Poczty Polskiej i znacząco wpływają na kształt i jakość tego rynku. Jednak działalność organów administracji państwowej i jednocześnie sposób funkcjonowania Poczty pokazuje, że walka niepublicznych operatorów o zrównoważony rozwój sektora pocztowego w Polsce nie skończy się wraz z liberalizacją tego rynku.

 

„Branża pocztowa z niecierpliwością oczekuje nadejścia 2013 roku i tym samym pełnego uwolnienia rynku, zgodnie z przepisami prawa wspólnotowego. Nie oznacza to jednak, że operatorzy – a zwłaszcza ci prywatni – w stagnacji czekają na planowane zmiany. Nadal jesteśmy zmuszeni do prowadzenia nierównej walki z Pocztą Polską i organami administracji publicznej o możliwość funkcjonowania na tym rynku na zasadach wolnej konkurencji. Każdego dnia – wbrew panującym warunkom – dążymy do ujednolicenia prawa i zapewnienia równego dostępu wszystkim operatorom do świadczenia usług pocztowych. Wprowadzenie nowych regulacji prawnych – w tym jasna i jednolita interpretacja przepisów o podatku od towarów i usług – są konieczne bez względu na zbliżającą się liberalizację.Uwolnienie rynku przy aktualnym stanie prawnym niewiele zmieni, bowiem Poczta Polska – w sposób według nas nieuprawniony – nadal będzie korzystała ze swojej monopolistycznej pozycji, ograniczając jednocześnie rozwój polskiego sektora pocztowego”.

 

Kluczowe bariery rozwoju sektora pocztowego w Polsce:

 

Pomoc publiczna w postaci zwolnienia Poczty Polskiej z podatku VAT na usługi umowne
Brak spójnej interpretacji przepisów prawa polskiego i europejskiego, podtrzymujące uprzywilejowana pozycję Poczty Polskiej
Dumpingowa polityka Poczty Polskiej prowadzona w świetle prawa i pod ochroną instytucji publicznych
Opieszałość w przygotowaniu procesu legislacyjnego nowego Prawa pocztowego, która w konsekwencji może skutkować uchwaleniem złych przepisów, hamujących rozwój rynku pocztowego i wolnej konkurencji.

 

Jak dodaje Brzoska – „Zrobimy wszystko, by polski rynek pocztowy nie odbiegał jakością i standardami od europejskiego, a jesteśmy przekonani, że operator narodowy nie daje obywatelom takiej gwarancji. Branża ta – podobnie jak każda inna – może się rozwijać jedynie w warunkach wolnej konkurencji rynkowej. I o to właśnie walczymy” – mówi Rafał Brzoska, prezes InPost, członek OZPNOP.

 

Niezależni operatorzy pocztowi muszą tak modyfikować produkty i usługi, aby do momentu liberalizacji przepisów utrzymać swoją pozycję na rynku. Jednak – oprócz znacznych utrudnień związanych z dystrybucją listów do 50 g – problemem są niejasno sformułowane przepisy prawa pocztowego, które umacniają pozycję monopolisty i dyskryminują niepubliczne firmy.

 

 

Wiesław Klimaszewski, prezes OZPNOP zapewnia – „Priorytetowym zadaniem Związku zrzeszającego niezależnych operatorów pocztowych jest walka o zapewnienie prywatnym firmom uczciwych warunków do konkurowania. Dążymy przede wszystkim do usankcjonowania – w świetle obowiązującego prawa – równego statusu operatorów działających w tej branży. Jest jeszcze wiele do zrobienia w tej kwestii, dlatego walkę o polski rynek pocztowy rozpoczęliśmy na długo przed planowaną liberalizacją, zakładając, że do tego czasu ujednolicone zostaną wewnętrzne procedury i przepisy, które jednocześnie będą spójne z doktryną prawa europejskiego. Nie możemy pozwolić, by źle skonstruowane prawo było przeszkodą do wzrostu konkurencyjności Polski na arenie międzynarodowej. Jesteśmy przekonani, że dzięki determinacji Związku w walce o rynek pocztowy i przy silnym wsparciu PKPP Lewiatan osiągniemy założone cele”.

 

Ogólnopolski Związek Pracodawców Niepublicznych Operatorów Pocztowych został powołany w lipcu 2010 roku przez prywatne firmy pocztowe. Od stycznia 2011 roku Związek jest członkiem PKPP Lewiatan. Do jego zadań statutowych należy przede wszystkim:

 

• wspieranie inicjatyw o charakterze prawnym i koncepcyjnym, zmierzających do budowy zrównoważonego, konkurencyjnego i silnego rynku pocztowego
współdziałanie z regulatorami rynku i decydentami w zakresie tworzenia regulacji prawnych w imieniu niezależnych operatorów pocztowych i klientów
tworzenie i nadzorowanie wysokich standardów usług, oferowanych przez niezależnych operatorów pocztowych zrzeszonych w Związku

 

Funkcjonowanie niepublicznych operatorów pocztowych budzi w Polsce szczególne zainteresowanie z uwagi na wielkość rynku pocztowego. Obecnie jego wartość szacowana jest na 7 mld zł. Dodatkowo, relatywnie wysoka rentowność działalności pocztowej oraz duży popyt wśród klientów oczekujących przełamania monopolu, zwiększa atrakcyjność tej gałęzi biznesu. Szacuje się, że przez polski rynek usług listowych przechodzi ok. 1,5 mld wysłanych listów. Do 2013 roku obszar zastrzeżony dla Poczty Polskiej - czyli przesyłki do 50 g - stanowi ok. 75% całego rynku i generuje prawie połowę przychodów.

Nasze marki

  • InpostInpost
  • Inpost PaczkomatyInpost Paczkomaty
  • Inpost FinanseInpost Finanse
  • easypackeasypack